عوارض فیزیوتراپی کمر

اگر از درد کمر رنج می‌برید، شما تنها نیستید. حدود ۸۰% افراد بالغ در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند. علت کمر درد شایع ترین دلیل از کار افتادگی شغلی است. الگوهای زندگی غیر متحرک نیز می‌توانند استعداد ابتلا به کمر درد را در فرد به وجود بیاورند، مخصوصا زمانی که فرد در طول هفته فعالیت کمتری داشته و طی تعطیلات آخر هفته به طور ناگهانی شدیدا فعالیت می‌کند. فیزیو تراپی می‌تواند درمانی برای بهبود عملکرد سیستم عضلانی، اعصاب حرکتی و بافت های استخوانی باشد. فیزیوتراپیست ها با راهنمایی ها و مراقبت‌ های بالینی به شما کمک می‌کنند تا با حرکت های اصلاحی توان بخشی ،بافت های آسیب دیده را بازیابی کنند تا ریسک ابتلا به کمردرد را کاهش دهند.

عوارض فیزیوتراپی کمرچیست؟

فیزیوتراپی هیچ عارضه ای ندارد، در صورتی که  این مراکز  با آگاهی و دقت بالا انتخاب شوند. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید دانش و مهارت های لازم در خصوص کار با دستگاه‌ها و همچنین میزان شدت فرکانس را داشته باشند، در غیر این صورت عوارض جبران ناپذیری را مانند درد عضلات و یا شل شدن ماهیچه ها و  افتادگی آنها می شود. این عوارض شامل:

  • درد هنگام راه رفتن
  • تورم

افرادی که در این زمینه کار می کنند باید دانش و مهارت لازم در خصوص کار با دستگاه ها را داشته باشند

درد هنگام راه رفتن

در حالی که احساس درد پس از فیزیوتراپی غیر معمول نیست، هرگز نباید درد شدید را تجربه کنید. ماهیچه هایی که به مرور زمان سفت و ضعیف شده اند نیاز به کشش و ورزش دارند، و انجام این حرکات منجر به تجمع اسیدلاکتیک می شود که می‌تواند باعث تحریک و درد شود. این درد می‌تواند برای چندساعت یا حتی یک روز بسته به شدت بیماری شما ادامه یابد.

تورم

تورم یکی دیگر از عوارض جانبی رایج فیوزتراپی است. از آنجایی که پزشک عضلات، تاندون ها، و رباط های شما را برای تقویت آن ها به چالش می‌کشد، بدن شما ممکن است با افزایش تورم به آن پاسخ دهد. تورم می تواند باعث درد بیشتر و محدودیت های عملکردی شود. برای کمک به کنترل تورم به پزشک خود مراجعه کنید تا با روش های درمانی مختلف مانند استفاده از یخ بعد ازدرمان  یا استفاده از کمپرس گرم و سپس سرد که همزمان می تواند باعث کاهش درد و تورم و بهبود گردش خون شود.

عوارض فیزیوتراپی کمر با لیزر

می توان گفت لیزر یک اشعه با انرژی بالاست که بصورت متمرکز بر روی بافت آسیب دیده، منتقل می شود. این اشعه از نوری قوی و موازی تشکیل شده است که از چند رنگ خالص تشکیل شده است. این طیف خاص نور، موجب تحریک سلول های زنده و صدمه دیده  می شود که به درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی کمک می‌کند.

لیزر تراپی با آزاد کردن اندورفین (مسکن طبیعی بدن) و انکافیلین ( مرتبط با اندورفین ) باعث بوجود آمدن یک اثر ضددرد می‌شود. همچنین با گسترده تر کردن رگ ها و شریان ها اکسیژن رسانی به بافت ها را زیاد کرده به دنبال این عملکرد افزایش آدنوزین تری فسفات (ATP ) در خون زیاد شده که این امر خود موجب تسریع فرآیند ترمیم سلول ها می‌شود.

با لیزر مادون قرمز، با طول موج های (GaAlAS) به نقل از مرکز اپتیک و لیزر کانادا به این نتیجه رسیدند که استفاده لیزر کم ۸۰۸ نانومتر همراه با ناپروکسن یک روش درمانی موثر و ایمن است، از این رو عوارض جانبی کمتری برای کسانی که کاندیدای درمان جراحی نیستند، توصیه می‌شود.

لیزر تراپی یک اشعه با انرژی بالاست که بصورت متمرکز بر روی بافت آسیب دیده باعث ترمیم آن می شود

عوارض فیزیوتراپی کمر با روش های سنتی

گاهی اوقات بیماران مجبور به استراحت مطلق در منزل هستند و یا بعداز عمل جراحی باید برای مدتی طولانی استراحت کنند. این افراد به دلیل بی تحرکی و حالت دراز کشیده ممکن است در ناحیه ستون فقرات دچار مشکل شوند. در این صورت متخصص ابتدا مشکلات را شناسایی می‌کند و سپس تمرینات ضد التهاب و درد و تمرینات آموزشی برای فیزیوتراپی کمر در منزل آغاز می‌کند. در صورت گرفتگی عضلات، فیزیوتراپیست با ماساژدرمانی و درمان های دستی، اسپاسم ها را رفع می کند و در مرحله بعد تمرینات مخصوص روزانه و روش های اصلاح سبک نشست و برخاست و استراحت به بیمار آموزش داده می شود. در ادامه به برخی از این روش های سنتی می‌ پردازیم:

  • عوامل حرارتی
  • درمان دستی
  • کش آمدن
  • طب سوزنی/ سوزن خشک

عوامل حرارتی

اعتقاد بر این است که وقتی به صورت متوالی استفاده می‌شود، گرما و سرما یک اثر فیزیولوژیکی بر مکانیسم دروازه درد بدن شما اعمال می‌کنند، که به طور موقت سیگنال های درد را به مغز شما ارسال می‌کند و از آن خارج می‌شود. این کاهش درد بصورت موقت تسکین دهنده ی خوشایندی برای کسانی است که از شکایات طولانی مدت سیستم عصبی و اسکلتی رنج می‌برند.درمان حرارتی در فیزیوتراپی سنتی

کش آمدن

شامل حرکت عصبی، کشش مفاصل و یا کشش عضلانی است. می توان به این صورت استنباط کرد که احتمالا یک بازیابی کششی و یا تحمل فشار بار کششی، با ایجاد نیروهای انحرافی باعث تسکین درد برای مدت کوتاهی می‌شود.

کش آمدن در فیزیوتراپی سنتی

درمان دستی

درمان دستی را می توان به طور کلی به این صورت تعریف کرد؛ استفاده از دست ها به صورت شفابخش و یا روش عملی با هدف درمانی که می توان به دو گروه تکنیک های بافت نرم و تکنیک های مفصلی تقسیم کرد.

درمان دستی در فیزیوتراپی سنتی

طب سوزنی/ سوزن خشک

طب سوزنی به طور گسترده توسط فیزیوتراپیست ها برای مدیریت درد استفاده می‌شود. چیزهای زیادی در مورد مکانیسم های دقیق آن باید بدانیم، با این حال بیماران اغلب از فواید آن  گزارش می‌دهند. طب سوزنی باعث ایجاد بی حسی برای اثر بخشی درمان، استفاده می شود. این احساس به فعال شدن سیستم ضد درد کمک می‌کند.

درمان کمردرد با طب سوزنی در فیزیوتراپی سنتی

سخن پایانی

هنگام استفاده از فیزیوتراپی هیچ دارویی وارد بدن شما نمی‌شود. بنابراین عوارض فیزیوتراپی باید بسیار کم و جزئی باشد، مگر درمواردی مثل عدم احتیاط فیزیوتراپیست، چرا که کلیه دستگاه هایی که دراین روش درمانی استفاده می شود، حتی لیزرها، نمی‌توانند به بدن آسیبی وارد نمایند. فیزیو تراپی یک روش درمانی می باشد که می‌تواند جایگزینی برای برخی از عمل های جراحی باشد.

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مقالات

آخرین مصاحبه ها

فهرست