آیا بوتاکس میگرن را درمان می کند؟

ایا بوتاکس میگرن را درمان می‌کند

آیا بوتاکس میگرن را درمان می‌کند؟ آیا استفاده از بوتاکس در درازمدت عارضه‌ای به دنبال دارد؟ برای بوتاکس بهتر است از چه نوعی استفاده کنیم؟  این‌ها نمونه سؤال‌هایی است که بیماران هر روز از ما در مجله مطب ۳۶۵ می‌پرسند و سعی کردیم در این مقاله به پاسخ آن بپردازیم.

آیا بوتاکس باعث درمان میگرن می‌شود؟

قبل از هر چیز بگوییم که میگرن اصلاً درمان قطعی ندارد. یعنی تاکنون برای این سردرد ژنتیکی درمان قطعی وجود نداشته است. ولی می‌توانیم سردرد را کنترل کنیم یعنی تا حد زیادی از تعداد و شدت سردردهای میگرنی کم کنیم. چطور؟ این کار دو قسمت دارد. یک قسمت سهم شماست به‌عنوان بیمار و یک قسمت سهم پزشک است.

راهکارهایی برای کاهش سردرد

در واقع کسی که میگرن دارد دارای مغزی سالم ولی حساس تر هست که به تغییرات محیطی واکنش نشان می‌دهد و باعث ایجاد درد می‌شود. حالا ممکن است این تغییرات در میزان روشنایی محیط باشد یا تغییرات در دمای محیط باشد، یا کم‌وزیاد شدن قند خون باشد. بنابراین کسی که میگرن دارد باید یک زندگی منظمی داشته باشد. غذا و خوراکش منظم باشد که گرسنه نماند، خوابش منظم باشد که کم خواب نشود، دمای اطراف را متعادل نگه دارد. مثلاً باد مستقیم کولر، می‌تواند باعث تحریک سردرد میگرنی شود. اشاره کردیم به باد کولر در اینجا به توضیحی اشاره می‌کنیم که قدیم‌ها فکر می‌کردند سردردهایی که در پیشانی است و با باد سرد بدتر می‌شود این‌ها سینوزیت است. بعداً که علم پیشرفت کرد متوجه شدیم که این‌ها همه میگرن هستند.

راهکارهای کاهش میگرن | مطب 365

نقش پزشک در درمان سردرد چیست

 سهم بیمار برای کنترل سردردهایش اجتناب از هر آن چیزی است که این سردردها را تحریک می‌کند. سهم پزشک این است که به شما داروهایی بدهد که از این سردردها جلوگیری کند. بحث مسکن نیست بحث داروهای جلوگیری کننده از سردرد است. خیلی‌ها ممکن است سردردهای میگرنی آنها هر از چند گاهی باشد، یعنی که هر از چند گاهی دچار سردرد
می‌شوند و سردرد میگرنی به سراغشان می‌آید و خیلی هم طولانی نباشد و با یک مسکن ساده برطرف شود که آنها نیازی برای درمان جلوگیری از سردرد ندارند. ولی افرادی که مرتب سردرد به سراغشان می‌آید که اصطلاحاً به آنها افرادی می‌گوییم که دچار میگرن مزمن هستند باید برای جلوگیری از سردردهای این افراد درمان مناسب ارائه بدهیم که درمان در این شرایط یا تزریق بوتاکس یا داروهای خوراکی باشد.

آیا سینوزیت به بوتاکس جواب می‌دهد؟

پاسخ این است که شما از کجا مطمئن هستید که سینوزیت دارید. اگر منظورتان سردرد در پیشانی است که با باد و سرما بدتر می‌شود این میگرن هست و نه سینوزیت. و این مانند هر میگرن دیگری ممکن است که به بوتاکس جواب دهد یا جواب ندهد.

برای درمان میگرن بوتاکس بهتر است دارو

  هر داروی خوراکی که برای کنترل سردردها در نظر گرفته می‌شود ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. حالا یک دارو ممکن است بیمار را چاق کند و یک دارو ممکن است خوابش را بیشتر کند و تمرکزش را کم نماید و ریزش مو ایجاد کند و روی حافظه اثر بگذارد. همچنین روی خلق‌وخو نیز تأثیر خود را داشته باشد و بعضی از داروها ممکن است مشکلات کبدی ایجاد کند و یا باعث ایجاد سنگ کلیه شود. بنابراین زمانی که پزشک برای جلوگیری از سردردهای میگرنی برای فرد داروی خوراکی تجویز می‌کند لازم هست که این فرد هر از چند وقتی مراجعه بکند و تحت‌نظر باشد تا تأثیرات مضر دارو بر روی بیمار مورد بررسی قرار گیرد. بوتاکس این ایراد را ندارد و مزیت اصلی آن بی عارضه بودن آن است. در واقع هیچ عارضه جسمی جدی در تزریق بوتاکس در میگرن دیده نمی‌شود یک سری عوارض جزئی می‌باشد که در ادامه به آن اشاره می‌نماییم.

برای درمان میگرن دارو بهتر است یا بوتاکس | مطب 365

مزایای بوتاکس در درمان میگرن

یکی از مزایای بوتاکس این است که زمانی که به بیمار بوتاکس تزریق می‌شود، برای میگرن دیگر نیازی نیست که این فرد هر روز و هر شب دارو استفاده کند. در واقع زمانی که برای فرد داروهای جلوگیری کننده از میگرن تجویز می‌کنیم. فرد باید هر روز و هر شب این داروها را مرتب استفاده کند چه سردرد داشته باشد و چه سردرد نداشته باشد درحالی‌که بوتاکس این محدودیت را ندارد.

مزیت دیگر بوتاکس در واقع تأثیر زیبایی آن است. ببینید وقتی فردی را برای میگرن بوتاکس می‌کنیم حتماً باید ناحیه پیشانی فرد را هم بوتاکس کنیم. بنابراین خطوط چهره فرد و خطوط پیشانی و خطوط اخم درمان می‌شود. این یک مزیت اضافه‌تر نسبت به داروهای خوراکی است. یکی دیگر از بوتاکس هایی که در ناحیه سرانجام می‌شود بوتاکس مو است که باعث تقویت و رشد موها می‌شود.

آیا بوتاکس عوارض دارد

 پاسخ به این سؤال را با یک مثال توضیح می‌دهیم. پاسخ به این سؤال این است که مثلاً سؤال کنید که آیا رانندگی کردن خطر دارد؟ خب وقتی که یک فردی تازه رانندگی را یاد گرفته باشد و تجربه کمی داشته باشد احتمال خطر و احتمال تصادف در فرد بالاست ولی هر چه‌قدر که فرد تجربه بیشتری داشته باشد احتمال تصادف در آن فرد کمتر می‌شود. بوتاکس هم همین‌طور است. وقتی که پزشکی که بوتاکس را می‌خواهد انجام بدهد اگر از تجربه کافی برخوردار باشد احتمال ایجاد عوارض در بیمار بسیار پایین خواهد بود. اما خب به‌هرحال این عوارض چه عوارضی هستند؟ معمولاً این عوارض زیبایی هستند که بعد از یک مدت هم برطرف می‌شوند مثل پایین آمدن ابرو، افتادگی پلک، و مسدود شدن چهره که درصورتی‌که توسط پزشک باتجربه انجام شود بسیار نادر است.

تزریق بوتاکس توسط متخصص | مطب 365

چرا باید بوتاکس توسط متخصص انجام شود؟

البته بوتاکس هم مثل هر درمان تزریقی دیگری ممکن است عوارضی مثل حساسیت داشته باشد به همین خاطر است که هر زمان که شما حتی برای زیبایی هم می‌خواهید بوتاکس تزریق کنید حتماً باید در مطب پزشک این کار را انجام بدهید که اگر عارضه‌ای به لحاظ حساسیت و مسائل این‌چنینی پیش بیاید پزشک بتواند در همان لحظه به شما کمک نماید. پس حتی اگر برای زیبایی بوتاکس می‌کنید مانند بوتاکس لب دقت نمایید که به مراکز معتبری مراجعه نمایید.

آیا بوتاکس پس از مدتی باعث شل شدن پوست می‌شود؟

نه اصلاً چنین چیزی نیست و عکس آن صادق است. یعنی افرادی که ماهیچه‌های صورت قوی دارند که این باعث ایجاد خطوطی شده که اگر این‌ها بوتاکس انجام ندهند در درازمدت این ماهیچه‌ها باعث شل شدن پوست می‌شود. بنابراین نه تنها بوتاکس در دراز مدت باعث شل شدن پوست نمی‌شود که از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

تزریق بوتاکس مانع از شلی پوست می شود

درصد مثبت بوتاکس در درمان میگرن چقدر است؟

پاسخ این است که مثل هر درمان دیگری بوتاکس هم یک میزان شکست دارد. در واقع ۳۰% افراد ممکن است که به بوتاکس جواب مثبت ندهند . بنابراین این انتظار را نباید داشته باشید که اگر می‌خواهید بوتاکس بشوید حتماً باید جواب بگیرید. ۳۰ درصد ممکن پاسخ منفی باشد و ۷۰ درصد پاسخ مثبت باشد.

اثر درمانی تزریق بوتاکس چقدر است؟

در اینجا یک توضیحی می‌دهیم. برای تزریق بوتاکس معمولاً از یک پروتکول استفاده می‌شود به اسم پروتکول پرینت که در سال ۲۰۱۰ این پروتکول ارائه شده است و تأییدیه در پروتکول پرینت معمولاً تزریق‌ها باید در فاصله هر سه ماه انجام شود. البته در بعضی از موارد فواصل زمانی شش‌ماهه نیز پاسخگو می‌باشد .

نقاط تزریقی بوتاکس برای درمان میگرن کجاست؟

یکی از مناطق مهم پیشانی است. غیر از آن مناطق دیگری در شقیقه، پشت سر، گردن، روی شانه که حالا بسته به توزیع درد بیمار و آناتومی ماهیچه‌های سروگردن فرد متفاوت خواهد بود. ولی معمولاً آن نواحی تزریق نواحی است که اشاره شد.

نقاط تزریق بوتاکس برای درمان میگرن | مطب 365

هزینه تزریق بوتاکس در درمان میگرن چقدر است

  قبل از این که وارد مبحث هزینه‌ها شویم در مورد مارک و برند بوتاکس صحبت می‌کنیم. یک سری مارک‌های معتبر در دنیا موجود است مثل دیس پورت، برونوک ساخت کره جنوبی، هزامی ساخت کشور آلمان، و خود مارک بوتاکس که ساخت آمریکا است و در کشور ما هم تا الان دو مارک بوتاکس وجود دارد. بوتاکس‌های خارجی به‌خاطر بالارفتن قیمت ارز قیمت‌هایشان در یکی دو سال گذشته جهش پیدا کرده و هزینه‌های زیادی را برای بیمار به همراه خواهد داشت.جهت اطلاع از قیمت‌های دقیق تزریق بوتاکس می‌توانید به بخش پزشکان پوست در هر شهر در بخش دایرکتوری مطب ۳۶۵ مراجعه نمایید.

 

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مقالات

آخرین مصاحبه ها

فهرست