منظور از بلفاروپلاستی با پلاسما چیست؟

بلفاروپلاستی با پلاسما

ایکی از جدیدترین روش های رفع افتادگی پلک انجام بلفاروپلاستی با پلاسما است.این روش غیر تهاجمی است و نیازی به جراحی ندارد.ازبلفاروپلاستی با پلاسمامی توان برای درمان افتادگی پلک استفاده کرد.افتادگی پلک می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از جمله آن می توان به آسیب عصبی،پتوزمادرزادی،بیماری عضلانی اشاره کرد.

بلفاروپلاستی با دستگاه پلاسماجت

بلفاروپلاستی با پلاسماجت اغلب تحت عنوان لیفت بدون جراحی پلک شناخته می شود.این روش یک جایگزین بی خطر برای جراحی های زیبایی است.در این روش به جای بریدن پوست اضافی یا استفاده از نورشدید لیزر از پلاسما برای ایجاد یک قوس کوچک الکتریسیته می توان استفاده کرد.پلاسماجت می تواند سلول های سطحی پوست را با استفاده ازگرمای اعمالی هدف قرار دهد.

بلفاروپلاستی با پلاسما برای نواحی حساس پوست در اطراف چشم ها مناسب است زیرا این روش از آسیب رسیدن به پوست اطراف و زیرین جلوگیری می کند.با این روش می توان مطمئن بود که می توانید پلک های خود را بعد از عمل هم چنان به طور مناسب حرکت دهید.

در پلاسماجت از تیغ و برش استفاده نمی شود.درواقع پوست یا چربی پلک برداشته نمی شود بلکه با استفاده از پلاسمالایه سطحی پوست از جامد به گاز تبدیل می شود.این موضوع باعث جمع شدن لایه های زیرین پوست می شود.

دستگاه پلاسما جت دارای یک منبع تغذیه مستقیم با ولتاژ بالا و یک اپلیکاتور با الکترود فعال است. الکترود فعال با امکان هدف گیری فوق العاده خود در دست پزشک و نزدیک به پوست قرار می گیرد، اما برای رسیدن به اثر حرارتی با بافت هیچ گونه تماسی ندارد. هر شات پلاسما جت به طور موضعی تنش الکتریکی غشاء سلولی را افزایش می دهد که در نهایت باعث کشیده و سفت شدن پوست می شود. ناحیه درمان از طریق تأثیرات پیاپی و جزئی پلاسما جت سفت شده و چین و چروک های کوچک از بین می برد.

تفاوت اساسی پلاسما جت با بلفاروپلاستی پلک

دلیل اصلی که برخی افراد جراحی پلک برای از بین بردن و سفت شدن پوست اضافی پلک خود انجام می دهندافتادگی پلکشان است که این مشکل را می توان با روش پلاسماجت برطرف کرد.
اگر دیدتان هم به دلیل مشکلات مادرزادی یا افتادگی پلک بعد از سکته مشکل پیدا کرده است می توانید پس از بهبود افتادگی پلک ها از بلفاروپلاستی استفاده کنید.با بلفاروپلاستی می توان سطح اضافی پوست،ماهیچه هاوچربی را از پلک های فوقانی یا تحتانی برداشت.

گاهی اوقات ممکن است فقط به برداشتن پوست نه عضله  نیاز داشته باشید یا ممکن است به روشی که روی پلکهای فوقانی و تحتانی انجام می شود، احتیاج داشته باشید.جراحی پلک بالا (که گاهی اوقات “لیفت چشم” نیز نامیده می شود) نباید با جراحی پتوز پلک اشتباه گرفته شود، این یک روش برای بالا بردن موقعیت حاشیه پلک فوقانی با سفت کردن عضله و تاندون است که به طور معمول آن را بالا می برد. جراحی بلفاروپلاستی گاهی اوقات می تواند حاشیه پلک فوقانی را کمی افزایش دهد در صورتی که سنگینی آن را تحمل کند.

کاربرد دستگاه پلاسماجت

پلاسما جت یک دستگاه پزشکی کم توان است که برای انواع مختلف درمان‌های پوست استفاده شده و مخصوصا‌ً در لیفت پلک‌های افتاده موثر است.اگر از پوست شل در بالا یا پایین پلک‌ها یا افتادگی ابروهای خود خسته شده‌اید و به دنبال راه حلی بدون جراحی ودرد برای کشیدن پوست خود هستید،لیفت غیر جراحی با پلاسما جت می‌تواندگزینه مناسبی باشد.

دستگاه پلاسماجت بیشتر برای افرادی کاربرددارد که تمایلی به جراحی پلک خود ندارند ومی خواهند بدون بیهوشی و انجام جراحی پلک هایی جوان و زیبا داشته باشند.افراد زیر می توانند برای جوان سازی پلک های خود از بلفاروپلاستی با پلاسماجت استفاده کنند:

  • افرادی که از جراحی یا بیهوشی می ترسند.
  • افرادی که افتادگی پلک کمی دارند ومی خواهند آن را ترمیم کنند.
  • افرادی که مشغله کاری زیادی دارند و نمی توانند تورم و بخیه یک هفته ای جراحی راتحمل کنند.
  •  افرادی که قبلا پلکشان را جراحی کرده اند ولی پلک آن ها متقارن نیست و می خواهند هر دو چشم متقارن شود.
  • افرادی که افتادگی یکطرفه دارند و ممکن است جراحی باعث عدم تقارن شود
  • افرادی که بیماری خونریزی دهنده دارند یا دارویی مثل وارفارین مصرف میکنند
  • افرادی که چشمان شرقی دارند و قصد دارند با کمی لیفت نمای غربی تری به آن بدهند.
  • افرادی که دچار شلی و افتادگی متوسط پوست بدون سایر نشانه های پیری چون چروک هستند بهترین نتیجه را از این عمل می برند.

مانند اکثر عمل‌های زیبایی، پلاسما جت نیز نباید برای زنان باردار یا شیرده استفاده شود. با اینکه برخی پوست های تیره برای این درمان مناسب اند استفاده از بلفاروپلاستی با پلاسما برای افرادی که دارای پوست تیره هستند توصیه نمی شود.  دلیل آن این است که خطر هیپرپیگمانتاسیون (لکه‌های تیره) یا هایپوپیگمانتاسیون (لکه‌های روشن) پس از درمان بیشتر می‌شود.

مزایای بلفاروپلاستی با پلاسما

از مزایای بلفاروپلاستی با پلاسما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوارض جراحی پلک را ندارد.
  • بیشتر افراد پس از اولین درمان واکنش خوبی به آن نشان می‌دهند و می‌توانند بلافاصله تاثیر آن را ببینند.
  • می‌توانید انتظار داشته باشید که پس از درمان جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسید، در حالی که در طول زمان پوست بطور طبیعی با ساخت کلاژن بیشتر و افزایش الاستین واکنش نشان خواهد داد.
  • هیچ برشی در پوست ایجاد نمی‌شود یعنی نیاز به بخیه نمی‌باشد و بیشتر افراد در همان روز می‌توانند به کار خود بازگردند. این روش بسیار سریع‌تر از عمل جراحی است و نیازی به تزریق بی‌حس کننده ندارد.
  • روشی بسیار سریع است و در مدت زمان کم تر از ۳۰ دقیقه می توان آن را انجام داد.
  • دوران نقاهت آن بسیار کوتاه است به گونه ای که التهاب آن در کم تر از ۱۰ روز رفع می شود.فرد در کم تراز یک هفته می تواندبه محیط کار خود برگردد.

عوارض بلفاروپلاستی پلاسماجت چیست ؟

همان طور که قبلا هم اشاره شدعوارض بلفاروپلاستی با پلاسماجت جدی نیست و پس از گذشت چند روز برطرف می شود.تورم و قرمزی در ناحیه تحت درمان تا دو الی سه روزادامه دارد.فرایند بهبودی و پوست پوست شدن تا یک هفته طول خواهد کشید.درمان بلفاروپلاستی باپلاسماگاهی اوقات منجر به قرمزی و تورم طولانی مدت در حین بهبودی پوست می شود.این حالت زمانی که پلک ها یا نواحی نزدیک به چشم درمان می شوند احتمال بیشتری دارد.برای برخی افراد ۷ الی ۱۰ روز طول می کشد تا این عارضه به کلی برطرف شود.نتایج بلفاروپلاستی طی ۲ الی ۴ هفته بهبود پیدا می کند.

تا ۲۴ساعت پس ازدرمان نباید نباید از لوازم آرایشی استفاده کنید اما پس از گذشت این مدت می توانید از آن برای پوشاندن عوارض درمان استفاده کنید.در عمل بلفاروپلاستی نقاط ریز با فاصله کم برروی پوست ایجاد می شود که باعث تصعید لایه سطحی بدون آسیب به لایه بازال می شود بنابراین بعد از بلفاروپلاستی دلمه های ریز بر روی پلک وجود دارند که طی ۳-۱۰ روز می ریزند و پلک به حالت طبیعی برمی گردد. مهم تر اینکه طی انجام بلفاروپلاستی هیچ خون ریزی اتفاق نمی افتد و پلک از نظر عملکرد بعد از عمل کاملاً طبیعی عمل می کند.

بعد از بلفاروپلاستی دلمه ها خود به خودبین ۷-۳ روز بعد می افتد ولی در طی این مدت نباید به آنها دست زد یا آنها را کند. حتماً باید اجازه دهیم تا این دلمه ها خود به خود بیفتند. در طی این مدت از کرم ترمیم برای بهبود سریع تر می توان استفاده کرد.

بلفاروپلاستی با پلاسما
جلسات بلفاروپلاستی با پلاسما

هرجلسه بلفاروپلاستی با پلاسما به طور متوسط بین۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول می کشد و بیمار باید در این روش حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه کرم بی حسی روی پلک های خود داشته باشد.پس از آن بیمار می تواند بلافاصله نتایج درمان را ببیند.

تعداد جلسات مورد نیاز برای بلفاروپلاستی با پلاسمابستگی به میزان افتادگی و نوع پوست دارد.معمولا ۱ تا ۳ جلسه درمانی برای این روش لازم است.بسیاری از بیماران پس از یک جلسه استفاده از این روش کاملا بهبود می یابند ولی در تعدادی از بیماران دیگر ممکن است به جلسات تکمیلی دوم یا سوم لازم باشد.چنان چه به جلسه درمانی دوم یا سوم نیاز پیدا شود فواصل بین جلسات یک ماهه است.

مراقبت های پس از بلفاروپلاستی با پلاسما

بعد از انجام بلفاروپلاستی حتما به توصیه های زیر عمل کنید:

  • تا صبح روز بعد از استفاده از هرگونه مواد آرایشی خودداری کنید.
  • مراقب باشید که در ۵ تا ۷ روز اول به بخش‌هایی از پوست که پوسته پوسته شده و تغییر رنگ داده‌اند دست نزنید.
  • از تمام منابع مستقیم گرما مانند خورشید، پرتوهای فرابنفش، سونا و غیره به مدت دو هفته دوری کنید.
  • از کرم یا سرم دور چشم آنتی هیستامین سه بار در روز در نواحی تحت درمان استفاده کنید.
  • با اینکه نواحی پوسته پوسته شده و دچار تغییر رنگ بلافاصله پس از درمان از بین می‌روند، اما توصیه می‌شود که این نواحی به مدت ۵ تا ۷ روز دست نخورده باقی بمانند.
  • ممکن است کرم‌های موضعی استروئیدی تجویز شوند. از این کرم‌ها طبق دستورالعمل استفاده کنید. نتایج ناشی از آن می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد.

مراقبت های قبل از بلفاروپلاستی پلاسماجت

پنج روز قبل از درمان بلفاروپلاستی با پلاسما باید از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانندناپروکسین،ایبوپروفن و اسکال خودداری کنید.درصورت تمایل می توانیدبرای تسریع روند بهبودی،دراین مدت از قطره آرنیکا استفاده کنید.

مراحل درمان بلفاروپلاستی با پلاسما

قبل از اصلاح پلک باپلاسماجت باید حتمایک جلسه مشاوره بروید.متخصص پوست ومو ابتدا کرم بی حس کننده را روی ناحیه دورچشم می زند.سپس مراحل زیررا انجام می دهد:

  • پس از این ناحیه مدنظر بی حس شد می توان از دستگاه پلاسماجت استفاده کرد.
  • در اثرجرقه ای که از دستگاه حاصل می شود مقداری حرارت احساس خواهید کرد اما این حرارت کاملا قابل تحمل است.
  • جرقه واکنشی در پوست ایجاد می کند که منجر به تولید کلاژن و در نتیجه جوان سازی پوست می شود.
  • براثرولتاژالکتریکی،یک سری فرایندهای فیزیولوژیکی رخ می دهد که منجر به سفت شدن غشاهای سلولی می شود.هنگامی که بیشتر سلول ها درناحیه تحت درمان سفت می شوندنتیجه آن را می توان با چشم غیر مسلح دید.
  • درمان حدود۳۰تا۴۰ دقیقه طول می کشد که بستگی به نواحی تحت درمان در صورت دارد.

میزان ماندگاری بلفاروپلاستی با پلاسماجت

درست است که نتایج درمان بلفاروپلاستی با پلاسما دائمی است امافرایند طبیعی پیری هم چنان ادامه دارد و پوست نهایتا دوباره شل می شود ومی افتد.با داشتن زندگی سالم و بهینه سازی عامل های سبک زندگی می توانید فرایند پیری را کندتر کنید.از عواملی که فرایندپیری را سریع تر می کند می توان به سیگار کشیدن،نورخورشید،مراقبت نکردن بهینه از پوست اشاره کرد.گاهی اوقات ممکن است این درمان تکرار شود تا بهترین نتیجه ممکن به دست آید.

درواقع بلفاروپلاستی پلک بالا وپایین می تواند چین وچروک های پوست رابرای مدت زیادی از بین ببرد اما این عمل در صورت رعایت نکردن مراقبت های پوستی اثرخودرا از دست می دهد.از آن جایی که جلسات درمانی با پلاسما ممکن است تا چند جلسه طول بکشد، به همین دلیل ماندگاری این روش تا حدود زیادی به خود فرد بستگی دارد.با این وجود بلفاروپلاستی با پلاسما می تواند دارای ماندگاری طولانی باشد. برای این منظور می توانید از نتایج مثبت آن تا سال های سال استفاده کنید.

هزینه پلاسماجت

این روش درمانی نسبت به روش های دیگر مقرون به صرفه تراست.از آن جایی که هزینه ها سالانه درحال تغییرندنمی توان هزینه دقیقی برای آن مشخص کرد.برای اطلاع از قیمت دقیق می توانید در جلسه مشاوره با پزشک خود دراین موضوع صحبت کنید.اگر ساکن اصفهانید  به دنبال کلینیکی خوب برای بلفاروپلاستی هستید ما درمقاله بلفاروپلاستی در اصفهان لیستی از بهترین مراکز بلفاروپلاستی را در این شهر به شمامعرفی کرده ایم.

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مقالات

آخرین مصاحبه ها

فهرست