نکات مهم درباره خشکی پوست کودکان

نکات مهم در مورد خشکی پوست کودکان

کودکان پوستی نازک و حساس دارند و خیلی زود آسیب می بینند، به همین دلیل است نوزادان و کودکان بیشتر در معرض آسیب های مختلفی قرار می گیرند.بنابراین توجه و مراقبت از پوست کودک بسیار حائز اهمیت است. پوست کودکان خیلی مرطوب است، پوست آنها به سرعت تحریک و زود خشک می شود.این خشکی منجر به قرمزی، خارش و لک شدن پوست کودک می شود.این بیماری می تواند برای کودک دلبندتان ناراحت کننده باشد.در ادامه مطلب مجله پزشکی یک دکتر راه های مراقب از پوست کودکان برای شما توضیح می دهد.

راهکارهای درمان خشکی پوست کودک

خشکی پوست کودک را می‌توانید با راهکارهای خانگی و بهداشتی کنترل و درمان کنید اما اگر فکر می‌کنید فرزندتان علائم اگزما یا مورد مشکوکی را دارد بهتر است از پزشک او یک وقت ملاقات بگیرید. توصیه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

دستگاه بخور

دستگاه رطوبت ساز کودکان

کودکان پوست بسیار نرم اما حساس و شکننده ای دارند . آن ها نه ماه درون مایع جنینی بوده اند و حال به فضای آزاد و خشک منتقل شده اند و این موضوع باعث می شود که پوست نوزادان در برابر هوای سرد و دستگاه های گرم کننده در معرض خشکی قرار بگیرد و در نتیجه لطافت همیشگی خود را از دست بدهد.سعی کنید در فصل پاییز و زمستان هوای محل زندگیتان را با دستگاه بخور مرطوب نگه دارید، با این کار رطوبت محیط را برای خود و بخصوص کودکان خود حفظ کنید تا همیشه پوست کودکان شما لطیف باشدهوای خشک معمولا آلودگی بیشتری دارد و مخاط بدنی کودک نیز در هوای خشک عفونت و جرم های بیشتری را به خود جذب می کند و در نتیجه احتمال بیمار شدن کودک بالا می رود.

مرطوب کردن پوست کودکان با روغن و کرم مرطوب کننده

روغن بچه یکی از لوازم مورد علاقه مادران است به خصوص مادرانی که نوزاد دارند. باید بدانید که روغن بچه به دلیل خواص مرطوب کننده شگفت انگیزی که دارد برای استفاده افرادی که پوست خشک دارند بسیار مناسب است. بسیاری از روغن های بچه حاوی عاص اضافه ای ماننده روغن اسطوخودوس و آلوئه ورا هستند که خواص آن را افزایش می دهد.

مرطوب کردن بر اساس استفاده از نوع کرم و روغن، پوست را از خشک شدن بیشتر محافظت می کند. به خصوص در پاییز و زمستان، رطوبت با استفاده از این روغن ها حفظ می شود. برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت، روزانه از روغن یا کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.ازمصرف دستکش های مرطوب بچه، جوراب، تی شرت ها اجتناب کنید .لباس های مرطوب، ممکن است منجر به تحریک، خارش، ترک خوردگی، قرمزی که در نهایت منجر به خونریزی یا هر گونه عفونت پوست شود، پس از خرید آن ها اجتناب کنید.

شستن کودک در حمام حمام

برای از بین بردن خشکی پوست کودکان باید زمان استحمام کودکان را کوتاه کرد و از شامپو های مناسب کودکان استفاده کنید.به همین دلیل بهتر است زمان استحمام را به زیر ۱۰ دقیقه کاهش دهید.بیشتر از سه تا پنج دقیقه او را در آب گرم نگه ندارید. اجازه ندهید که فرزندتان برای مدت طولانی در آب آغشته به صابون بنشیند و بازی کند. بلافاصله بعد از حمام و تا وقتی تن نوزاد هنوز خیس است از لوسیون یا مرطوب کننده استفاده کنید و سپس به جای کشیدن حوله روی پوست نوزاد، به آرامی حوله را روی پوست او قرار داده و بردارید.

لباس ها

لباس های پشمی برای یک کودک در زمستان خوب است. کلاه کودکان، جوراب، دستکش، هرچه لباس های کودک از پشم ساخته شده، برای کودک بسیار راحت است. ولی لباس پشمی بدن منافذ عرق را مسدود می کنند و باعث عرق کردن و بثورات می شوند.پس سعی کنید آنها را با پارچه نرم بپوشانید.

چطور مانع بروز التهاب پوست زیر پوشک شوید

در صورتی که پوست نوزاد در منطقه پوشک قرمز شده، شما با مشکل التهاب پوشک رو‌به‌رو هستید. در بیشتر موارد علت بروز این مشکل آن است که پوشک‌ها خیلی سفت و تنگ هستند یا اینکه پوشکِ مرطوب برای مدتی طولانی دور پای نوزاد بسته مانده یا نوع خاصی از پوشک، ماده شستشو و یا دستمالی که استفاده می کنید باعث آزار پوست فرزندتان می شود. برای پیشگیری از این مشکل، تا آنجا که ممکن است اجازه دهید منطقه پوشک باز مانده و هوا بخورد، به محض خیس شدن پوشک آن را عوض کنید، با دستمال های مرطوب کننده  لطیفی کودکتان را تمیز کرده و از کرم های مرطوب کننده یا از پودر های خوشبو کننده استفاده کنید تا از خشک شدن پوست کودکان جلوگیری کنند.

مراقبت از پوست کودکان در فصل تابستان

در تابستان اشعه خورشید شدیدتر است و نوزادان، کودکان و نوجوانان هم مانند بزرگترها در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید قرار می گیرند. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی و آفتاب سوختگی های دوران کودکی می تواند بروز سرطان پوست در بزرگسالی را سبب شود.با مراقبت از پوست کودک در تابستان می توان خطر بروز آفتاب سوختگی و احتمال بروز سرطان پوست در سال های آتی را به حداقل رساند.آفتاب سوختگی های متعدد در دوران کودکی خطر ابتلا به ملانوما که یک نوع سرطان پوست بدخیم است را افزایش می دهد . علاوه برآن ،اشعه ماوراءبنفش خورشید فرآیند پیری پوست را به وجود می آورد.
کودکانی که پوست تیره دارند هم می توانند از اشعه آفتاب آسیب ببینند. استفاده از لباس های تیره، کلاه و کرم ضد آفتاب به کودک در برابر آفتاب سوختگی کمک می کند.رنگ سفید بیش از هر رنگ دیگری به اشعه آفتاب اجازه عبور می دهد. رنگ های تیره تر مثل آبی، قرمز، سبز و زرد کمتر اشعه فرابنفش خورشید را از خود عبور می دهند و بیشتر از پوست محافظت می کنند.

کرم ضد افتاب در فصل تابستان

قارچ پوستی در کودکان

قارچ پوستی، درماتوفیتوز یا گاهی کِرم حلقه‌ای نیز نامیده می‌شود، اما هیچ ربطی به کرم ندارد، بلکه یک عفونت قارچی پوست است. این بیماری می‌تواند همراه با خارش شدید و ظاهری ناخوشایندی داشته باشد، اما دردناک یا خطرناک نیست.هنگامی که این عارضه به پوست سر می‌رسد، قارچ پوستی، تینه آ کاپیتیس یا کچلی قارچی سر نامیده می‌شود و وقتی که بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد تینه آ کورپوریس نامیده می‌شود. به علاوه، بیماری پای ورزشکاران‌، تینه آ پدیس و خارش میان پاها، تینه آ کروریس است که همگی به وسیلهٔ قارچ ایجاد می‌شوند. قارچ پوستی بیشتر در کودکان بالای دو سال دیده می‌شود، اما ابتلا به آن برای کودکان کوچک‌تر نیز ممکن است.اگر با چنین بیماری روبرو شدین حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک برای خشکی پوست کودک

از پزشکتان در مورد راهکارهای مبارزه با خشکی پوست سؤال کنید. اگر فکر می‌کنید فرزندتان علائم اگزما یا ایکتیوز را که در بالا گفته شد دارد، از مطب پزشک یک وقت ملاقات بگیرید. همچنین اگر پوست کودکتان با درمان‌های خانگی بهبود نداشته است یا اگر علائم عفونت مثل ترشح زرد رنگ یا ورمی در اطراف یک ترک پوستی را مشاهده کردید هم به پزشک مراجعه کنید.

متخصص اطفال

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مقالات

آخرین مصاحبه ها

فهرست