سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم در بین بانوان ایران و سراسر جهان بسیار متداول است. در اغلب موارد این بیماری در کشورهای در حال توسعه یافت می شود. در این کشورها کاهش سطح ابتلا به سرطان دهانه رحم و میزان مرگ و میر ناشی از آن را مدیون آزمایشات غربالگری و برنامه های واکسیناسیون ویروس اچ پی وی هستیم.

مثلا یکی از عوامل محرک سرطان دهانه رحم تماس با ویروس پاپیلومای انسانی است که در سلول‌های سرویکس جهش ایجاد می‌شود. این جهش باعث می‌شود سلول‌های طبیعی به سلول‌های غیر طبیعی تبدیل شوند. سلول‌های غیرطبیعی جمع شده و توده‌ای به نام تومور را تشکیل می‌دهند. توده یا تومور در سرویکس می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد. اگر نشانه های زیر که در مورد سرطان رحم است را دارید حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

نشانه های سرطان دهانه رحم کدامند؟

سرطان دهانه رحم و بیماری ناشی از ویروس HPV معمولاً علایم آشکاری را بروز نمی‌دهد، مگر اینکه سرطان به مراحل پیشرفته رسیده باشد. همچنین ممکن است زنان این چنین بیاندیشند که این مشکلات، تحت تاثیر عوامل دیگری همچون چرخه قاعدگی، عفونت قارچی، یا عفونت مسیر ادراری ظاهر شده باشند.

از جمله علایم سرطان دهانه رحم می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد :

  • خونریزی غیرعادی، برای مثال خونریزی بین دوره‌های قاعدگی، پس از رابطه جنسی، پس از معاینه لگن، یا پس از قاعدگی
  • تخلیه مایعات با حجم، رنگ، استمرار و بوی غیرعادی
  • ادرار بیشتر از حد عادی
  • درد لگن
  • ادرار همراه با درد

شایع ترین درد لگن نشانه سرطان رحم در زنان است

چطوری به سرطان رحم مبتلا می شوید؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، منجر به ظهور انواع متعددی از سرطان‌های دهانه رحم می‌شود. گونه‌های خاصی از ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)، منجر به بدخیم شدن و غیرعادی شدن سلول‌های عادی دهانه رحم می‌‌شوند. این سلول‌ها با سپری شدن سال‌ها، و حتی دهه‌ها، سرطانی می‌شوند.

آن دسته از زنانی که مادرانشان در دوره بارداری، داروی دی اتیل استیل بسترول (DES) را مصرف می‌کردند، در معرض تهدید ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند. این دارو یک نوع استروژن است، پزشکان اعتقاد داشتند که این دارو می‌تواند از سقط جنین جلوگیری بکند.

از سوی دیگر، ارتباط این دارو با شکل‌گیری سلول‌های غیرعادی در دهانه رحم، و واژن به اثبات رسیده است. این دارو از دهه ۱۹۷۰ به بعد، از بازار آمریکا جمع آوری شده است. می‌توانید با مادرتان راجع به مصرف یا عدم مصرف این دارو صحبت کنید. در حال حاضر هیچ آزمایشی برای تعیین مصرف/ عدم مصرف داروی DES وجود ندارد.
ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، منجر به ظهور انواع متعددی از سرطان‌های دهانه رحم می‌شود.

عواملی که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد

خطر درگیری با سرطان دهانه رحم بر اثر بعضی عوامل بیشتر می‌شود. از جمله:

  • شرکای جنسی متعدد و مختلف
  • فعالیت جنسی زودرس: داشتن رابطه جنسی در سنین پایین خطر ابتلا به HPV را افزایش می‌دهد.
  • داشتن سایر عفونت‌های جنسی: داشتن عفونت‌هایی مانند کلامیدیا، گونوره، سیفلیس و HIV / AIDS خطر ابتلا به HPV را افزایش می‌دهد.
  • سیستم ایمنی ضعیف: اگر سیستم ایمنی بدن شما تحت تأثیر شرایط بهداشتی دیگر تضعیف شده و شما دارای HPV هستید احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم بیشتر است.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌شود.

سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم

ز هر ۱۲۸ نفر یک نفر مبتلا به سرطان دهانه رحم می باشد . در افرادی که در سن پایین تر از ۱۶ سالگی ازدواج می کنند یا در این برهه زمانی نزدیکی دارند یا تعداد زایمان ها متعدد است یا شریک های جنسی متعدد دارند ، این سرطان بیشتر مشاهده می شود . همچنین در افرادی که سیگار می کشند و افراد مبتلا به تبخال واژن و زگیل تناسلی هستند . برخلاف سرطان رحم که در سنین بالای ۵۰ سالگی و یائسگی معمولا شروع می شود اما سرطان دهانه رحم می تواند از سن ۲۵ سالگی شروع شود و پیک آن در ۴۷ سالگی می باشد.

درمان سرطان رحم

جراحی

جراحی و در آوردن رحم، از جمله اقداماتی است که در درمان سرطان رحم توصیه می شود. در این شیوه جراحی که هیستروسکوپی، نام دارد، لوله های فالوپ و تخمدان ها نیز برداشته خواهند شد. این نکته را باید در نظر داشته باشید، که بعد از هیستروسکوپی، دیگر امکان باروری برای خانم ها وجود ندارد.

رادیوتراپی

در رادیوتراپی و یا استفاده از اشعه قوی ایکس، سلول های سرطانی نابود می شوند. در برخی بیماران، بعد از جراحی و به منظور به حداقل رسیدن احتمال بازگشت سرطان، رادیوتراپی نیز توصیه می شود. رادیوتراپی برای آن دسته از افرادی که بنا به هر دلیل، نمی توانند تحت جراحی قرار بگیرند، گزینه بسیار مناسبی می باشد.

هورمون تراپی

هورمون درمانی، یکی دیگر از گزینه های درمانی است که با مصرف داروهایی همراه می باشد که باعث افزایش سطح هورمون ها در خون می شوند، و به دو صورت می باشد:

اول. مصرف داروهایی که باعث افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن می شوند، که مانع از رشد سلول های سرطانی خواهند شد.

دوم. مصرف داروهایی که باعث کاهش سطح هورمون استروژن در بدن می شوند، و سلول های سرطانی در واکنش با این داروها از بین می روند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی، روشی است که در آن، سلول های سرطانی با استفاده از مواد شیمیایی از بین می روند. ممکن است این مواد به صورت خوراکی (قرص) و یا از طریق تزریق وارد بدن شوند. این شیوه عمدتا در خانم هایی که سرطان رحم پیشرفته ای دارند، و یا این که سرطان مجدد بازگشت داشته، توصیه می شود.

 

 

 

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مقالات

آخرین مصاحبه ها

فهرست