عصب کشی دندان کودکان

افراد معمولا تصور می کنند دندان های شیری موقتی اند و نیازی به عصب کشی یا ترمیم ندارند. این تصور اشتباه است زیرا دندان های شیری نقش مهمی در تکمیل صحیح استخوان های فک و رشد دندان های دائمی دارند. اگر دندان شیری کودک شما دچار پوسیدگی شدید زودهنگام شده است انجام عصب کشی دندان کودکان بسیار ضروری است.

پزشک یا متخصص عزیز برای ثبت اطلاعات خودتان با ما تماس بگیرید
تبلیغات در  مطب۳۶۵

دندانپزشک های انجام دهنده عصب کشی دندان کودکان در اصفهان

در ادامه چند تا از دندانپزشک های انجام دهنده عصب کشی دندان کودکان در اصفهان را به شما معرفی می کنیم:

دکتر فرشیده میرلوحی

دکتر فرشیده میرلوحی یکی از دندانپزشک های کودک در اصفهان است که انواع خدمات دندانپزشکی کودک از جمله عصب کشی دندان کودک را ارائه می دهد. وی در سال ۱۳۸۹ دوره دندانپزشکی کودک را در دانشگاه شهید بهشتی تهران تمام کرد و موفق به اخذ فلوشیپ لیزر دندانپزشکی شد.

دکتر  نجمه اخلاقی

دکتر نجمه اخلاقی متخصص دندانپزشکی کودکان در اصفهان و دارای رتبه اول بورد تخصصی دندانپزشکی کودکان در کشور است. وی عضو انجمن دندانپزشکی کودکان ایران و ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی کودک از جمله عصب کشی دندان کودکان می باشد.

 

دکتر مریم حاجی احمدی

دکتر مریم حاجی احمدی یکی از متخصص دندانپزشکی کودکان در اصفهان است که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد. برای انجام عصب کشی دندان کودک خود می توانید به این دکتر مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با دندانپزشک های کودک اصفهان لینک زیر را دنبال کنید:

علائم پوسیدگی دندان کودک

هنگامی  که دندان کودک درد می گیرد معنای آن این است که پوسیدگی از مینای دندان عبور کرده و به عاج دندان رسیده است. در این صورت کودک دچار علائم زیر می شود:

  • کم اشتها شدن کودک
  • دست بردن به داخل دهان هنگام غذا خوردن
  • دندان دردهای خودبخودی و بدون هیچگونه محرک خارجی از قبیل غذا و یا نوشیدنی
  • بی تابی کودک هنگام خوابیدن به علت دندان درد
  • بوی بد دهان کودک

این علائم نشان دهنده پوسیدگی دندان های خلفی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود پوسیدگی عصب دندان شیری را درگیر می کند. گاهی اوقات پوسیدگی عصب دندان را نیز درگیر می کند اما کودک به دلیل ترس از دندانپزشکی درد خود را ابراز نمی کند. این موضوع باعث از دست رفتن دندان و ایجاد عفونت وسیع در دهان و صورت کودک می شود.

در صورتی که هر گونه نشانه مشکوکی از جمله غذا نخوردن کودک یا بردن دست داخل دهان مشاهده کردید حتما به دندانپزشک کودک مراجعه کنید تا دندان از لحاظ عفونت بررسی شود.

اهمیت عصب کشی به موقع دندان شیری

دندان‌های شیری تمامی اجزای دندان دائمی را دارد. دندان شیری همانند تمام دندان‌ها دارای دو قسمت تاج و ریشه می‌باشد که شامل مینا، عاج و بافت پالپی است که اصطلاحاً به آن عصب گفته می شود. از آن جایی که دندان های قدامی کودک به خاطر مصرف شیر به سرعت دچار پوسیدگی می شود در صورت بروز پوسیدگی لازم است حتما اقدام به ترمیم و عصب کشی کرد. با انجام به موقع عصب کشی می توان از عوارضی مانند عفونت و از دست رفتن دندان شیری زودتر از موعد جلوگیری کرد. مراجعه کردن به موقع به دندانپزشک کودک تأثیر زیادی در نوع درمان دارد. در صورت تأخیر بیش از اندازه ممکن است دندانپزشک مجبور به خارج کردن زودتر از موعد دندان شیری شود. دندان‌های شیری عملکردی مشابه دندان‌های دائمی دارند به همین خاطر از بین رفتن یکی از آن‌ها می‌تواند مشکلات مشخص برای صحبت کردن و غذا خوردن کودک به همراه داشته باشد.

عصب کشی دندان شیری کودکان در اصفهان

پیشگیری از عصب کشی دندان شیری

برای پیشگیری از عصب کشی دندان شیری می توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان(رعایت بهداشت دهان و دندان نقش زیادی در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک دارد. )
  • تغذیه سالم(به تغذیه کودکتان اهمیت دهید و دقت کنید در طول روز چه چیزهایی مصرف می کند. )
  • انجام چکاپ های مناسب دوره ای از دندان کودک(لازم است برای جلوگیری از تجربه ی احساس ناخوشایند عصب کشی، چکاپ های دوره ای دندانپزشکی را هر ۳ الی ۶ ماه را برای کودکتان انجام دهید زیرا در این صورت پوسیدگی های دندان در مراحل ابتدایی تشخیص داده شده و برطرف می شوند و دیگر نیازی به انجام اقدامات پیچیده تر مانند عصب کشی دندان نیست. )

آیا عصب کشی دندان کودک درد دارد؟

برای انجام عصب کشی دندان کودک راه های متفاوتی وجود دارد. دندانپزشک اطفال با استفاده از بهترین روش بی حسی دندان کودک، درد عصب کشی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. در صورت استفاده از بی حسی مناسب، کودک در حین عصب کشی یا بعد از آن احساس درد نخواهد داشت مگر در شرایطی که قسمت های داخلی یا همان پالپ های دندان مذکور به علت درگیری طولانی مدت با عوامل پوسیدگی زا دچار آسیب های شدید مانند التهاب زیاد یا عفونت شود. در این حالت با صلاح دید دندانپزشک کودک و انجام بررسی های لازم پالپوتومی دندان به پالپکتومی مبدل می شود. در این روش عصب ریشه دندان خارج می شود. در صورت تجویز دندانپزشک کودک باید از داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک استفاده کرد.

مراحل عصب کشی دندان شیری

عصب کشی دندان کودک کاملا با بزرگسالان متفاوت است و پیچیدگی های عصب کشی دندان بزرگسالان را ندارد.

عصب کشی دندان کودکان در اصفهان

مشاوره

پس از معاینه وضعیت کامل کودک بهترین روش درمان مشخص می شود فرایند مشاوره در همه کلینیک ها انجام می شود. پس از انجام مشاوره توصیه و توصیحات لازم به دندانپزشک داده می شود. در صورتی که دندانپزشک گفت کودک شما به عصب کشی نیاز دارد نگران نشوید و سؤالات خود را از وی بپرسید.

آماده شدن برای عصب کشی

والدین نباید اجازه دهند نگرانی و تشویش  آن ها درباره عصب کشی به فرزندشان منتقل شود. آرام صحبت کردن با کودک و توضیح دادن به وی، گرفتن دست کودک و نوازش او بخش زیادی از استرس کودک را در طول عصب کشی از بین می برد.

عصب کشی دندان

مشکلات ایجاد شده در ناحیه پالپ اغلب با حساسیت و دندان درد همراه هستند. در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد ناحیه پالپ دچار مشکل شده است یا از بین رفته باید قبل از تشکیل آبسه یا ایجاد سایر عفونت های احتمالی از درمان مورد نیاز استفاده کرد.

چنان چه مشکل حاد باشد باید دندان را کشید، سپس برای پرکردن فضای خالی ایجاد شده بین دندان ها از نگه دارنده فضا استفاده کرد.در بسیاری از مواقع نگه دارنده ها نمی توانند عملکرد دندان طبیعی را کاملا بازیابی کنند. هم چنین این احتمال وجود دارد ابزار های نگهدارنده در دندان شل شوند به همین خاطر وضعیت این ابزار ها باید حتما تحت کنترل دقیق والدین باشد.

درمان های جایگزین عصب کشی

در صورت امکان می توان برای کودک از روش های درمانی دیگری نیز استفاده کرد:

درمان غیر مستقیم پالپ

درصورتی که آسیب وارد شده به ناحیه پالپ کم باشد دندانپزشک می تواند بخش زیادی را از پوسیدگی بردارد و در محل درمان از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کند. در مرحله بعد پوسیدگی با مواد مناسب پوشانده می شود. اصطلاحا به این روش درمان غیرمستقیم پالپ گفته می شود.

پالپوتومی

مواردی که پوسیدگی محدود به بخش بالای پالپ باشد از پالپوتومی برای درمان می توان استفاده کرد.در پالپوتومی بخش آسیب دیده ناحیه پالپ برداشته می شود و بخش سالم باقیمانده در محل تثبیت می شود. نهایتا ناحیه تحت درمان ضدعفونی شده و با مواد مناسب پر می شود.

پالپکتومی

در صورتی که بافت پالپ کل ساختار ریشه دندان عفونت پیدا کند ممکن است لازم شود از پالپکتومی استفاده کرد. در پالپکتومی کل بافت از محل خارج می شود. در ادامه محل تحت درمان ضدعفونی می شود و اصلاحات ظاهری در آن انجام می شود. نهایتا با وارد کردن مواد مناسب بخش داخلی دندان پوشانده می شود. پس از این کار جهت ترمیم دندان از ورکش استفاده می شود.

پالپکتومی شباهت زیادی به روش های قدیمی عصب کشی دارد.تفاوت اصلی دو روش نام برده در نوع سیلانت به کاررفته برای درمان است.سیلانت استفاده شده برای کودکان توسط بدن جذب می شود. هنگامی که فرایند رشد دندان دائمی شروع می شود ریشه های دندان شیری به طور طبیعی توسط بدن جذب می شود و دهان کودک برای رشد عادی دندان‌های دائمی آماده می شود.

دندانپزشک براساس شرایط کودک از جمله سن، موقعیت دندان، میزان آسیب یا عفونت، حال عمومی کودک تصمیم به استفاده از عصب کشی یا سایر درمان های دیگر می گیرد.

دلایل موفقیت آمیز نبودن عصب کشی دندان کودک

بنا به دلایل زیر ممکن است عصب کشی دندان کودک موفقیت آمیز نباشد:

۱) باریک بودن کانال های دندان

کانال های دندان ممکن است بسیار باریک باشند. در نتیجه این شرایط امکان دارد بعضی از کانال های دندان توسط دندانپزشک شناسایی نشوند یا به روش های درمان در مرحله اول عکس‌العمل مناسب نشان دهند.

۲) عفونت کردن دوباره کانال های دندان

کانال دندان ممکن است به خاطر دلایل زیر دوباره عفونت کند:

  1. استفاده از روکش نامناسب یا تأخیر در استفاده از روکش
  2. ایجاد پوسیدگی جدید در دندان
  3. ابتلا به بیماری های پیشرفته لثه
  4. ایجاد شکستگی یا ترک خوردگی دندان

در این شرایط باید فرایند درمان ناحیه پالپ (اندودنتیک) انجام شود. این درمان شباهت زیادی به عصب کشی دارد اما چند ویژگی اضافی نیز دارد. پس از بی حس شدن نواحی تحت درمان معمولا با تزریق داروی بی حسی هرگونه ترمیم یا روکش استفاده شده بر روی دندان به منظور ایجاد دسترسی به کانال ریشه برداشته می شود. دسترسی به ریشه دندان معمولا از طریق ایجاد یک سوراخ ریز در ناحیه داخل دندان، خارج کردن محتویات یا مواد پرکردگی، و تمیز کردن ساقه پالپ با ابزارهای بسیار ریز انجام می‌شود. در این مرحله از میکروسکوپ و نور برای بررسی دقیق کانال های دیگر یا ساختار های غیرعادی دندان استفاده می شود. نهایتا هنگامی که تمامی کانال ها تمیز و ضدعفونی شدند ناحیه داخل کانال با مواد مخصوص پر می شود و روی دندان کودک پوشانده می شود.

چک لیست نیاز به عصب کشی دندان شیری

چنان چه کودک شما دارای یکی از علائم زیر شد انجام عصب کشی برای وی ضروری است:

  • پوسیدگی شدید و عفونت دندان کودک
  • حساسیت شدید دندان کودک به سرما یا گرما
  • التهاب یا قرمزی اطراف دندان آسیب‌دیده
  • پوسیدگی های عمیق که نزدیک عصب دندان است.(این پوسیدگی ها با رادیوگرافی مشخص می شود.)
  • دندان درد شبانه
  • شل شدن غیرمنتظره دندان آسیب‌دیده
  • در برخی از موارد ضربه خوردن دندان‌ها
  • آبسه دندان
  • دردناک و حساس شدن گره‌های لنفاوی
  • درد مداوم دندان هنگام جویدن یا حتی لمس کردن آن
  • شکستگی دندان که پالپ دندان را تحت تأثیر قرار دهد

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان شیری

بعد از عصب کشی دندان شیری درصورت درد باید حتما از داروهای مسکن استفاده کرد. اگر دندانپزشک برای فرزندتان آنتی بیوتیک تجویز کرد حتما تا انتهای مدت زمان تجویز شده آنتی بیوتیک ها را به کودک خود بدهید.

عصب کشی دندان شیری

سؤالات متداول عصب کشی دندان کودک

۱) آیا ممکن است پوسیدگی دندان شیری به عصب رسیده باشد اما درد نداشته باشد؟

بله! پوسیدگی دندان شیری ممکن است به‌سرعت پیشرفت کرده و ناحیه عصب دندان شیری را درگیر نماید.

حتی ممکن است پوسیدگی‌هایی که به نظر والدین بسیار کوچک و سطحی باشند پس از معاینه توسط دندانپزشک متخصص کودکان و تهیه رادیوگرافی‌های موردنیاز مشخص گردد که نیازمند درمان عصب‌کشی می‌باشند حتی اگر کودک دردی را تجربه نکرده باشد.

گاهی در مواردی پوسیدگی وقتی توجه والدین را جلب می‌کند که دندان دچار آبسه مزمن شده است و والدین با کمال تعجب اظهار می‌کنند که کودک هیچ‌وقت از درد شکایت نکرده بود.

قابل‌ذکر است که در برخی موارد نیز ممکن است پوسیدگی‌ها از همان ابتدای شروع پوسیدگی با درد همراه باشند و وقتی التهاب به ناحیه عصب دندان شیری می‌رسد کودک دچار درد شدیدتری گردد.

بنابراین صرفاً نداشتن درد معیار درگیر نبودن عصب دندان نیست و باید دندان توسط دندانپزشک متخصص کودکان معاینه گردیده و با رادیوگرافی‌های مناسب کنترل گردد.

چرا وقتی دندان شیری می‌افتد ریشه ندارد؟

هرکدام از دندان‌های شیری باید تا محدوده زمان معینی در داخل دهان باقی بمانند و در محدوده سنی مشخصی به‌صورت خودبه‌خود و فیزیولوژیک ریزش می‌کنند و دندان دائمی جایگزین رویش خواهد کرد.

بنابراین ریشه دندان شیری در طی زمان به آهستگی تحلیل می‌رود و در هنگام ریزش فیزیولوژیک ریشه تقریباً به‌طور کامل تحلیل رفته است و والدین به‌اشتباه تصور می‌کنند که هرگز ریشه‌ای وجود نداشته است.

پزشک یا متخصص عزیز برای ثبت اطلاعات خودتان با ما تماس بگیرید
تبلیغات در  مطب۳۶۵

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مقالات

آخرین مصاحبه ها

فهرست