پارگی رباط صلیبی و درمان آن

پارگی زباط صلیبی و درمان آن

یکی از متداول‌ترین آسیب‌های عضلانی خصوصاً در قشر ورزشکار، پارگی رباط صلیبی زانو است. رباط ها نقش مهمی در محدود کردن حرکت‌های شدید بر عهده دارند و از حرکت مفصل‌ها به هر جهتی جلوگیری می‌کنند، نقش رباط زانو در اتصال استخوان های ران به ساق پا بسیار مهم است بیشتر آسیب های رباط صلیبی در ورزش های پربرخوردی هم چون فوتبال و بسکتبال اتفاق می افتد.

پارگی رباط صلیبی در صورتی که از نوع خفیف آن باشد با جلسات مکرر فیزیوتراپی و انجام حرکات اصلاحی و ورزشی و جلسات لیزر درمانی قابل درمان و بازگشت است.

یکی از بزرگترین مفاصل بدن انسان زانو است که این مفصل رباط های ران را به قسمت پایین پا وصل می کند. ورزشکارانی که فعالیت ورزشی فوتبال انجام می دهند معمولاً بیشتر در معرض آسیب رباط پا برخورد می کنند و دچار پارگی رباط صلیبی زانو می شوند.

ولی در صورتی که پارگی رباط صلیبی از نوع شدید آن باشد، توصیه تیم درمان ما در مرکز فیزیوتراپی ایرانیان، اصفهان، انجام عمل جراحی رباط و پس از آن انجام فیزیوتراپی و توانبخشی است تا زمانی که شرایط حرکتی مفاصل به حالت اولیه خود باز گردد.
استفاده از تجهیزات مدرن و تیم متخصص در درمان آسیب های رباط صلیبی در اصفهان را در موسسه فیزیوتراپی ایرانیان، در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

پارگی رباط صلیبی زانو

نشانه و علائم  پارگی رباط صلیبی

مواردی که از پارگی رباط صلیبی زانو خبر می دهند عبارتند از:
۱- احساس درد شدید در ناحیه زانو حین حرکت ورزشی
۲- شدت گرفتن درد هنگام حرکت زانو
۳- التهابات و تورم شدید در ناحیه زانو
۴- عدم توانایی در خم و راست کردن زانو
۵- محدود شدن دامنه حرکتی زانو و عدم جابه جایی آن
۶- عدم توانایی در حفظ تعادل به دلیل اختلال در مفصل زانو

در صورتی که از موارد بالا را تجربه کرده باشید باید به آسیب در ناحیه رباط صلیبی شک کنید، در این حالت باید از چرخش های ناگهانی زانو حین حرکت و اعمال ورزشی، کشیدگی بیش از حد رباط صلیبی، خودداری نمائید.
پاره شدن رباط صلیبی بیشتر در آن دسته از افراد بروز می کند که چرخش های ناگهانی در زانو، توقف های ناگهانی در حین دویدن، ضربات سنگین به زانو و انداختن فشار وزن بر روی یک پا را تجربه می کنند.
بنابراین در صورت بروز شواهدی مبنی بر پارگی رباط صلیبی زانو حتماً در اسرع وقت به پزشک معالج و متخصص ارتوپدی مراجعه نمائید.

علائم پارگی رباط صلیبی

چگونگی تشخیص پارگی رباط صلیبی زانو

اگر حس می‌کنید رباط زانو شما پاره شده یا کشیده شده است، باید در این زمینه به متخصص ارتوپدی یا زانو مراجعه کنید. متخصص برای تشخیص بهتر و راحتتر مشکل شما از شما سوالاتی در مورد آسیب و اتفاقی که افتاده است که شما دچار چنین دردی شوید می پرسد.

با معاینه و تشخیص درد و احتمال تورم در زانو شما رباط پا را بررسی می کند و ببیند که اسیب جدی و پارگی رباط زانو رخ داده و نیاز به جراحی دارید یا نه با انجام فیزیوترای و حرکات اصلاحی آن را رفع می کند.

در صورتی که تشخیص پزک معالج کافی نباشد برای فرد بیمار آزمایش های لازم و سونوگرافی و mri می نویسد تا بیمار انجام دهد و نقطه آسیب را مشخص کند و بررسی کند تا بتواند قبل از صدمه جدی او را درمان کند و در صورت جراحی آن را عمل کند.

 اگر بعد از آسیب دیدگی ورم زیادی در اطراف مفصل زانو دارید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند مقداری از مایعی که باعث تورم مفاصل می شود برداشته شود. برای انجام این کار، یک سوزن به دقت وارد ناحیه اطراف مفصل می شود و مایع به داخل سرنگ متصل به سوزن کشیده می شودو به آزمایشگاه مرتبط فرستاده می شود.

درمان رباط صلیبی زانو چگونه است؟

باید توجه داشت که درمان رباط صلیبی زانو بر حسب نوع و شدت آسیب متفاوت است و طول درمان متفاوتی را برای آن قائل هستیم. در صورت بروز پارگی شخص باید جهت جلوگیری از التهاب و تسکین درد و عدم پیشرفت آسیب کلیه فعالیت های روی عضو آسیب دیده متوقف کرده و استراحت نماید، هم چنین از کمپرس آب سرد در ناحیه التهاب استفاده نماید، استفاده از زانوبندهای طبی با نظر پزشک معالج نیز توصیه می گردد.

درمان پارگی رباط صلیبی

 

جهت جلوگیری از دردهای ناشی از پارگی رباط صلیبی می توانید از داروهای تسکین دهنده درد مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده نمائید، بعد از مشاوره با پزشک متخصص، فیزیوتراپی ناحیه آسیب دیده امر مهمی است که به بهبود سریع آسیب کمک می کند.

ما در مؤسسه فیزیوتراپی ایرانیان (اصفهان) با بهره مندی از متخصصین فیزیوتراپی اصفهان ورزشی هم چنین با داشتن بخش ورزشی درمانی، اولترا سوند، الکتروتراپی، لیزرتراپی و مدیریت روند تمرینات ورزشی در محل کلینیک، زمینه درمان سریع و با کیفیت را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم.

جهت مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان و دریافت خدمات مختلف در حوزه فیزیوتراپی ورزشی، فیزیوتراپی بانوان، فیزیوتراپی زانو، فیزیوتراپی دیسک کمر، فیزیوتراپی کودکان و … به کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان واقع در اصفهان، جنب پل غدیر، ابتدای خیابان مهرآباد ساختمان پارسیان طبقه دوم مراجعه نمائید، مؤسسه فیزیوتراپی ایرانیان، اصفهان، تخصصی ترین مرکز فیزیوتراپی دراصفهان، زیر نظر فیزیوتراپیست تیم فوتبال سپاهان،مهدی صدیقی می باشد.

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مقالات

آخرین مصاحبه ها

فهرست